elise@typischtermeer.nl|
06 - 55 68 83 56
Storytelling is een fantastisch instrument waarbij praktijkervaringen en succesverhalen vaak het uitgangspunt zijn. Zeven tips voor een goed verhaal!
Al is storytelling een veel gebruikte marketingterm, ik heb er wat moeite mee. Storytelling doet mij te veel denken aan sprookjes vertellen voor het slapen gaan. En dan te bedenken dat er zelfs bedrijven zijn die een Chief Storytelling Officer hebben aangesteld. Dat is gewoon een beetje eng toch?
Hoeveel weerstand de term ook oproept, storytelling is een fantastisch instrument, mits het verhaal sterk is en echt goed verteld wordt. Het is ook wel iets meer dan een verhaal over wie je bent en wat je doet, al moet de visie en missie van het bedrijf of de organisatie natuurlijk herkenbaar zijn: waartoe zijn wij op aarde, wat is ons bestaansrecht, wat hebben wij te bieden?
Vaak zijn praktijkervaringen en succesverhalen het uitgangspunt bij corporate storytelling. Zeven tips om de corporate story goed over te brengen.
Een authentiek verhaal, gelardeerd met anekdotes en aansprekende voorbeelden is veel makkelijker te onthouden dan een presentatie of artikel waarbij de feiten en cijfers weinig inspirerend worden opgedreund.
Corporate storytelling werkt nog beter als je een emotie weet op te wekken. Dat kan blijdschap zijn, denk aan Zalando, of juist een appel doen op je (sociale) verantwoordelijkheid.
Metaforen werken vaak ook heel goed om de boodschap zo over te brengen dat deze blijft hangen. Niet altijd makkelijk, maar als je een goede metafoor kunt vinden, boek je gegarandeerd succes.
Een beetje aandikken mag misschien nog net, maar let op dat je het bij de waarheid houdt. Wanneer lezers of toehoorders het gevoel krijgen dat ze voorgelogen worden, is dat desastreus voor het zorgvuldig op gebouwde imago. Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard. Denk maar even aan de politicus die in zijn verhaal refereerde aan een persoonlijke ontmoeting met de Russische president en je begrijpt direct wat ik bedoel.
Een goed verhaal is niet genoeg, ook de verteller speelt natuurlijk een heel belangrijke rol. Iedereen heeft wel eens een presentatie, een workshop of een congres meegemaakt, waarbij je het maar wat moeilijk had om je gaap te onderdrukken en de kern van de boodschap volledig aan je voorbij ging. Storytelling werkt alleen als je iemand hebt die je verhaal op een boeiende manier vertelt, of het nu gaat om – geschreven of gesproken – woorden of beelden. Soms zijn er mensen in de organisatie te vinden die die gave hebben. Dankbaar gebruik van maken! Zo niet, wees dan zo eerlijk en verstandig en zoek hulp van buiten. Een saaie verteller is dodelijk.
Als er binnen de organisatie niemand is die een verhaal goed kan overbrengen, wil dat natuurlijk niet zeggen dat er geen goede succesverhalen en mooie praktijkervaringen zijn! Vaak zitten de hoofden van mensen vol met anekdotes, ideeën en herinneringen. Het is alleen de kunst om het er op de juiste manier uit te krijgen en te vertalen naar een boodschap die raakt. Een goede interviewer, iemand die goed luistert en doorvraagt, kan een verhaal tot leven brengen, zo op papier zetten dat het wegleest als een spannend boek en, belangrijker nog, beklijft.
Tot slot: het lastige van anekdotes en praktijkervaringen is dat ze vaak persoonsgebonden zijn. Vertrekt de betreffende collega, dan neemt hij of zij zijn verhalen mee. Het zou fantastisch zijn als iedereen z’n belevenissen op een centrale plaats bewaart, zodat ze altijd weer gebruikt kunnen worden. Je zou er bijna een Chief Storytelling Officer voor aanstellen!
Vragen of opmerkingen over deze blog? Wil je een blog op je website, maar weet je niet hoe je moet beginnen? Mail naar elise@typischtermeer.nl of bel
06 – 55 68 83 56.
